Espoon-Kouvolan ryhmä

Vankilatyö

Vankilatyötä tehdään kaikissa Viron vankiloissa.  Käytännössä on keskitytty Tallinnan, Harkun ja Tarton vankiloihin. Vankeusaika muodostuu usein henkisesti raskaaksi, kun pohja normaalilta elämältä on pudonnut pois; miten jatkaa vapautumisen jälkeen, miten elämä voi muuttua.  Näihin vankien kysymyksiin pyrimme vastaamaan hengelliseltä pohjalta ja tukemaan heidän jaksamistaan.  Käytännössä tuemme myös Tarton vapautuvien vankien kotia.

Olemme iloinneet yhteistyöstä Viron vankilaviranomaisten ja vankilapappien kanssa.  Jokaisessa vankilassa
on pappien työhuone, jossa työskentelevät eri kirkkokuntien papit.  Meitä ottaa vastaan Tallinnan vankilassa vapaakirkon pappi, Tartossa metodistikirkon pappi yhdessä baptistipapin kanssa ja Harkun vankilassa luterilaisen kirkon pappi.

Pidämme vankien kanssa hengellisen tilaisuuden, jossa tutkimme Raamattua ja jaamme kokemuksiamme
Jumalan työstä elämässämme.  Pyrimme järjestämään musiikkia jokaiselle käynnille.  Vastaamme esille nousseisiin kysymyksiin ja rukoilemme tarvittaessa myös yksityisten vankien puolesta.  Tarton vankilassa tilaisuutemme on osa jumalanpalvelusta, joka voi päättyä yhteisen ehtoollisen viettoon vankien kanssa.

Vankien vastaanottoa kuvaa Tallinnan vankilassa eräältä vangilta saatu lappunen: ”Rukoilen teidän puolesta.  Se on ihan tärkeää, että olette täällä.”

Viron vankilat eivät ota vastaan tavaraa.  Hengellistä kirjallisuutta voimme toimittaa vankilapapin kautta.