Espoon-Kouvolan ryhmä

RYHMÄN HISTORIAA

Alku Riihimäen Idäntyössä

Osa ryhmän jäsenistä aloitti Pietarin vankilatyön Riihimäen seurakunnan Idäntyön yhteydessä vuonna 1996.  Mukana oli myös Espoonlahden seurakunnan pappi.

Riihimäen ryhmästä Tampereen ryhmäksi

Vuoden 1997 alussa osa Riihimäen ryhmässä olleita muodosti Tampereen seurakuntayhtymän alaisen Idäntyön ryhmän, vetäjänä Merita Saajos Tampereelta. Mukana oli jäseniä Espoosta, Kouvolasta ja Riihimäeltä. Tampereen ryhmä kävi työvuosinaan kaikissa Pietarin alueen vankiloissa ja keskitti sitten työnsä seuraaviin vankiloihin: Jablonevka, Obuhovo, Gaaza, Lebedeva, Sablino ja Kresti. Vankiloiden lisäksi ryhmän kohteita olivat katulasten tukikodit sekä eräät lasten- ja vanhusten laitokset. Matkoja tehtiin 9 - 10 vuodessa.

Työn keskeinen tavoite oli hengellinen työ vankiloissa, mahdollisuuksien mukaan tuettiin myös vapautuvia vankeja ja heidän perheitään.  Kohteisiin tuotiin humanitaarista apua tullimääräysten puitteissa.

Pysyväksi kohteeksi vankiloiden ohella muodostui Pietarhovin alueella oleva 200 vammaisen lapsen internaattikoulu. Koululle tuotiin vaatteita ja urheilutarvikkeita, 90-luvun puolella sitä tuettiin jopa lääkehankinnoissa.  Orvoille lapsille hankittiin kummeja Suomesta.

Tampereen ryhmästä Pisaraan

Vuoden 2009 alussa tamperelainen vetäjä päätti työjaksonsa Pietarin vankiloissa.  Ryhmän muut jäsenet halusivat jatkaa työtä, joten keskeiseksi kysymykseksi nousi organisoituminen tilanteessa, jolloin vankilaviranomaiset olivat uusimassa yhteistyösopimuksiaan ryhmien kanssa. Tuolloin liityttiin Pisaran alle omaksi ryhmäksi, sillä työnäky Pisaran kanssa oli yhteinen ja yhteistyötä oli tehty jo mm. asunnon puitteissa.

Pisaran alla on iloittu yhteistyöstä yli ryhmärajojen ja siitä, että alkuvuosina Pekka Vauromaa toimi ryhmän kuljettajana.