Pisaran historiaa 2/5

Alkuvuosina vankilamatkoja...                                                    <    >

Alkuvuosina vankilamatkoja teimme joka kuukausi Eeva Halmeen ja Tarja Kauppisen johdolla, ennätysvuonna 2002 peräti 17 matkaa ja jokaisella matkalla ehdimme kolmeen vankilaan, joissa pidimme  hengellisen tilaisuuden. Vankiloiden tuolloisen huonon ravitsemustilanteen otimme huomioon tarjoamalla voileipien päällä juustoa ja lihaa, juotavaksi tuoremehua sekä jotakin makeaa. Tärkeimpiä tuliaisia olivat hengellinen kirjallisuus, jalkineet, silmälasit ja postimerkein varustetut kirjekuoret, jotta vanki voisi pitää yhteyttä omaisiinsa.  Vapautuville toimitimme ns. vapautumiskasseja eli siistit, vuodenajan mukaiset vaatteet.

Vakiokohteitamme olivat Garjelova, Arsenalnaja, Sablino, Fornosova 4,  myöhemmin myös Fornosova 3 sekä Gaazan vankisairaala, Kresti sekä jonkin  verran myös Metallostroi.

Nuorisovankiloissa Lebedevassa, Kolpinossa ja Arsenalnajan nuorten tyttöjen  osastolla sekä äiti-lapsi -osastolla kävimme etenkin silloin kun meidän  mukanamme oli King´s Kids -nuortenryhmä pantomiimeineen.

Vankiloiden lisäksi vierailimme  mm. Liisa Gerdinin tyttö- ja poikakodeissa,  Kollontaikadun vammaiskodissa ja perheissä.