Pisaran historiaa 1/5

Pisaran synty                                                  >

Pisara-nimen alkuperä

Kun Venäjä 1990-luvun alussa avasi rajansa, monet suomalaiset halusivat matkata Karjalaan ja Inkerinmaalle tapaamaan heimolaisiaan ja auttamaan lakkautettujen seurakuntien uudelleenperustamisessa niin materiaalisesti kuin hengellisesti. Kiinnostuneet ottivat osaa johonkin matkaan, ja ajallaan kukin moni itselleen sopivan työmuodon. Eeva Halme kulki aluksi tyttärensä gospeltanssiryhmän King´s Kidsien mukana Pietarin ja Aunuksen seuduilla kunnes vuonna 1997 alkoi osallistua Riihimäen Idäntyön matkoihin. Halukkaita lähtijöitä oli jatkuvasti paljon ja paikoista pulaa. Tavallisesti pienoisbussin omistaja kokosi sopivan  joukon matkaajia. Riihimäellä näitä oli kolme ja Pietarissa heillä oli vuokra-asunto. Ei aikaakaan, kun Eeva Halme hankki oman kleinbussin ja otti ystäviä kyytiin. Pisarayhdistys perustettiin 9.9.1999 insinööri Hannu Mustosen aloitteesta.

Hannu Mustosen jälkeen puheenjohtajaksi tuli v. 2001 lohjalainen pastori Eero Jaakkola ja vuodesta 2005 Eeva Halme.