Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Kirpputoritoiminta, varastointi ja kuljetukset

Pisaralle lahjoitettuja tavaroita säilytettiin aluksi matkalaisten kodeissa. Jo vuonna 2000 saimme perustaa kirpputorin Nummelaan Vihdin seurakunnan ns. Pysäkkitalon yläkertaan sekä varaston kellaritiloihin. Tämä kirpputori toimii edelleenkin ja sen tuotoilla katetaan huomattava osa Vihdin ryhmän toiminnasta. Vuosien varrella suuri joukko vapaaehtoisia on työskennellyt kirpputorilla myynti- ja lajittelutehtävissä. Useiden vuosien ajan vastuuhenkilönä oli Marja-Leena Peltola. Tällä hetkellä vastuu hoidetaan yhteistoiminnallisesti.
Nykyisin myös Somerolla toimii Putiikki-kirpputori, jossa seurakunnan eri käsityökerhot ja Pisara myyvät tavaraa omien toimintojensa tukemiseen.

Rajanylitykseen käytettiin 2000-luvun alkupuolella myös tilapäisiä apuvoimia, koska avustustavaraa sai viedä vain 50 kg henkilöä kohti rajan yli. Kotkassa ja Virojoella asuvat ystävämme kuljettivat osan humanitaarisesta kuormastamme. Näin pystyimme toimittamaan Venäjälle vuosittain jopa 5000 kiloa avustustavaraa.

Samoihin aikoihin Somerolla toimi tavaravarasto Someron seurakunnan vanhassa pappilassa ns. Pikkupappilassa. Pisaran varsinaisten matkojen lisäksi järjestettiin erityisiä tavaranvientimatkoja jopa linja-autoilla.

Nykyisin kuljetettava tavara varastoidaan Pekka ja Raili Ketolan navetanvinttiin. Tavara lajitellaan talkoovoimin ja pakataan tullimääräysten mukaisesti. Tänä päivänä tavaranviennissä on ankarammat rajoitukset, vain 35 kg henkeä kohti. Kuhunkin pakkaukseen merkitään avustuskohde. Jotkut venäläiset yhteistyökumppanimme noutavat myös itse tavaraa varastostamme suuriakin määriä.